Beste
sponsors, vrienden en belangstellenden,
In december
2012 en januari 2013 zijn wij weer in Sir Lowry’s Pass Village geweest. Wij zijn druk bezig geweest met de
schoolkinderen maar in het bijzonder ook met het kerstfeest, de pretdag en de
soupkitchen met alle organisatie daaromheen.
DEEL 1:
De soupkitchen
Het
was in december erg druk in de soupkitchen. De schoolvakanties begonnen op de
11e dus we kregen bij de ochtendpap voor de kleine kinderen ook al
veel groteren. Maar het verloopt allemaal wel goed. We hebben wel eind december
afscheid genomen van de twee hulpen (de kooksters) Linda en Rosie. Rosie is
ernstig ziek en kan niet meer werken. In afwachting van andere hulpen waren er
twee tijdelijke vervangsters. Eén van de koelkasten heeft het begeven dus
hebben we een nieuwe aangeschaft en van de tweede koelkast was de bedrading
helemaal verbrand. Maar gelukkig heeft de electricien dat kunnen repareren;
zelfs gratis !
Het kerstfeest
Het
kerstfeest voor de kinderen werd gepland op 19 december, dus was er niet veel
tijd voor de voorbereidingen. De communityhall werd besproken en we ontvingen
heel veel cadeau’s voor de kinderen van Kids2Kids en een plaatselijke school in
Strand. Dat was een belangrijke zorg minder. Ook hebben we een aantal
vrijwilligers bereidt gevonden om op de 19e fysiek te helpen. Enkele
plaatselijke kennissen van ons, een aantal medewerkers/sters van Mærsk uit
Kaapstad, het soupkitchen personeel, onze zoon Thierry met partner en onze
secretaris Magda en haar man, die voor de kerstdagen te logeren waren. Helpende
handen dus voldoende maar dat is ook wel nodig. Zelf waren we uitgegaan van ca.
325 kinderen maar uiteindelijk hebben we 402 kinderen te gast gehad en het valt
niet mee dat te organiseren.
We
hebben in de aanloop ook alle eten en drinken georganiseerd en “Shoprite” heeft
voor ons 400 complete maaltijden bereidt; stuk gebraden
kip met aardappelsalade, komkommer, tomaatje en een broodje. Ze zijn om 5.00 uur begonnen met braden en we
konden het om 11.00 uur ophalen en naar de communityhall brengen. De Shoprite
is wel 12 km van de hall, dus dat vraagt wel veel tijd.
’s-Morgens
zijn we ook al vroeg begonnen met de inrichting en het versieren van de communityhall
en werden de cadeau’s vanuit de soupkitchen overgebracht. Wat blijkt: er waren
maar 200 stoelen in de hall, dus heel veel stoelen te kort – snel weer de
gemeente bellen en gelukkig was er twee uur later een vrachtauto met de
benodigde stoelen. Ook het drinken en de
toetjes (yoghurt) moesten we ophalen en weer afleveren in de hal.
Met de opstelling van de stoelen en de cadeau’s ziet de verder
nog lege hall er dan zo uit:
Intussen
verzamelen de kinderen zich al lang buiten en – eindelijk – om 13.30 uur gaan dan
de deuren open en komt de file met kinderen de zaal in. Dat gaat onder strikte
begeleiding want we kunnen ons niet permitteren dat ze door de zaal gaan lopen.
Als
de zaal vol is ziet het er vanaf het podium zo uit, met 402 kinderen:
We
hebben ook een DJ-team georganiseerd en die hebben zich ook in de hall
geinstalleerd. Vanaf dat de kinderen binnen komen is er muziek wat ze ook
bezighoudt. Het begint wel met kerstmuziek maar al snel veranderd dat in
populaire muziek voor de jeugd.
De DJ’s in actie:
Voor
ons heel onverwacht was er door 3 groepen van kinderen een optreden
georganiseerd. Ze hadden allemaal (stiekem) in de soupkitchen geoefend. De
meisjes van de Primery school waren begonnen en de jongens van de highschool
wilden niet achterblijven. Maar toen wilden de meisjes van de highschool ook
wel. Het was voor de andere kinderen en voor ons een grote verassing, maar we
zijn er wel blij mee; het is goed dat vooral de grotere kinderen eigen
initiatief gaan tonen.
Het meisjesteam van de
highschool:
Na het eerste optreden
werd begonnen met de hoofdmaaltijd. Alle kinderen in een rij naar de
uitgiftebar en met hun eten weer terug naar hun eigen plaats. Het verliep zoals
we dat hadden bedacht. Intussen kwam de muziek goed van pas, hoewel, het was
toch al een aardig rumoer van al die kinderen en de muziek er nog bovenuit.
Eén van de kinderen, onderweg:
U
kunt zich wel voorstellen dat wanneer het laatste kind aan de maaltijd begint,
de eerste alles al lang op heeft, dus kwam intussen het jongensteam op het
toneel:
Overzicht van een deel van de
hall:
Het
meisjesteam van de Primary gaf een voorstelling waarbij ze zelf zongen, klapten
en dansten:
Het
waren alle drie heel verrassende optredens en dat gaf ook weer een bijzonder
tintje aan het hele gebeuren. Daarna
kwam de tweede ronde, het dessert.
Al
met al was het wat tijd betreft wel volledig uit de hand gelopen en toen de kinderen
aan het eind als afscheid allemaal nog een cadeautje kregen waren ze niet meer
te houden. Het werd voor ons een organisatorische chaos maar voor de kinderen
was het veel belangrijker dat ze ook nog een cadeau kregen.
Met
alle vrijwilligers de communityhall weer opgeruimd en aan het eind van de dag
waren wij allemaal erg moe maar de kinderen waren voldaan en blij. Geslaagd dus
!!
Ook
willen wij hier nogmaals al onze vrijwilligers heel hartelijk danken. Zonder
jullie fysieke hulp is zo een kerstfeest niet te organiseren. Veel dank !!
Het educatiedeel
van ons project:
Het lijkt er misschien op dat we alleen druk met het
kerstfeest waren maar dat is niet zo. Op alle dagen waren we ook bezig met het
schoolgedeelte. Van alle kinderen moesten we de eindrapporten verzamelen en ook
de resultaten vastleggen en beoordelen. Dat resulteerde in een aantal pittige gesprekken
die we met de kinderen en/of hun ouder(s) hebben gevoerd. Van onze 60 kinderen
zijn er eind 2012 vijf blijven zitten. Dat leverde waar nodig gesprekken op
over hun eventuele inzet, hun “spijbelen”, hun bezoek aan onze huiswerkklas, de
betrokkenheid van de ouders, enz. Ze krijgen alle vijf nog een (laatste) kans
op succes in 2013.Twee van de kinderen zijn geslaagd voor hun eindexamen highschool; die
verlaten dus ons programma op de door ons gewenste manier.Twee meisjes (van 15 jaar)
raakten zwanger en hebben intussen een baby; zij willen niet meer naar
school. Van 6 kinderen hebben we helaas afscheid genomen; ze tonen geen enkele
inzet meer, gingen niet meer naar hun school, enz. Er zal nog veel moeten
veranderen aan de mentaliteit en de inzet. Maar ook de betrokkenheid van de
ouders (of beter gezegd: de niet-betrokkenheid) is vaak een probleem. Men heeft
vaak ook weinig uitzicht op een betere toekomst waardoor men ongeinteresseerd
raakt. We hebben een klein aantal “nieuwe” kinderen geselecteerd waardoor we nu
54 kinderen in het scholingsprogramma hebben.
Kinderkleding:
We hebben zelf weer 20 kilo aan babykleertjes en
zomerkleding mee kunnen nemen en uitgedeeld. Vooral de babykleertjes eerst
gesorteerd op leeftijd en jongen/meisje en daarna gericht aan hiervoor
uitgekozen moeders gegeven. Ze zijn er echt heel blij mee. Veel dank aan
alle gevers !!
Binnenkort sturen wij u informatie deel 2 van ons laatste
bezoek waarin we ook verder ingaan op het educatiedeel van ons project.
Mocht u intussen vragen hebben over het project: aarzel
niet om ons te vragen, te emailen of te bellen. Wij informeren u graag.
Vriendelijke groeten,
Namens de Stichting Children’s Foodure,
Henk en Leny Schaap,
tel: 035 - 52 65 076.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten