zaterdag 9 februari 2013

December 2012, de zomer.


Beste sponsors, vrienden en belangstellenden,                                 

In december 2012 en januari 2013 zijn wij weer in Sir Lowry’s Pass Village geweest. Wij zijn druk bezig geweest met de schoolkinderen maar in het bijzonder ook met het kerstfeest, de pretdag en de soupkitchen met alle organisatie daaromheen.

DEEL 1:

De soupkitchen

Het was in december erg druk in de soupkitchen. De schoolvakanties begonnen op de 11e dus we kregen bij de ochtendpap voor de kleine kinderen ook al veel groteren. Maar het verloopt allemaal wel goed. We hebben wel eind december afscheid genomen van de twee hulpen (de kooksters) Linda en Rosie. Rosie is ernstig ziek en kan niet meer werken. In afwachting van andere hulpen waren er twee tijdelijke vervangsters. Eén van de koelkasten heeft het begeven dus hebben we een nieuwe aangeschaft en van de tweede koelkast was de bedrading helemaal verbrand. Maar gelukkig heeft de electricien dat kunnen repareren; zelfs gratis !

Het kerstfeest

Het kerstfeest voor de kinderen werd gepland op 19 december, dus was er niet veel tijd voor de voorbereidingen. De communityhall werd besproken en we ontvingen heel veel cadeau’s voor de kinderen van Kids2Kids en een plaatselijke school in Strand. Dat was een belangrijke zorg minder. Ook hebben we een aantal vrijwilligers bereidt gevonden om op de 19e fysiek te helpen. Enkele plaatselijke kennissen van ons, een aantal medewerkers/sters van Mærsk uit Kaapstad, het soupkitchen personeel, onze zoon Thierry met partner en onze secretaris Magda en haar man, die voor de kerstdagen te logeren waren. Helpende handen dus voldoende maar dat is ook wel nodig. Zelf waren we uitgegaan van ca. 325 kinderen maar uiteindelijk hebben we 402 kinderen te gast gehad en het valt niet mee dat te organiseren.

We hebben in de aanloop ook alle eten en drinken georganiseerd en “Shoprite” heeft voor ons 400 complete maaltijden bereidt; stuk gebraden kip met aardappelsalade, komkommer, tomaatje en een broodje. Ze zijn om 5.00 uur begonnen met braden en we konden het om 11.00 uur ophalen en naar de communityhall brengen. De Shoprite is wel 12 km van de hall, dus dat vraagt wel veel tijd.

’s-Morgens zijn we ook al vroeg begonnen met de inrichting en het versieren van de communityhall en werden de cadeau’s vanuit de soupkitchen overgebracht. Wat blijkt: er waren maar 200 stoelen in de hall, dus heel veel stoelen te kort – snel weer de gemeente bellen en gelukkig was er twee uur later een vrachtauto met de benodigde stoelen.  Ook het drinken en de toetjes (yoghurt) moesten we ophalen en weer afleveren in de hal.
Met de opstelling van de stoelen en de cadeau’s ziet de verder nog lege hall er dan zo uit:


 
Intussen verzamelen de kinderen zich al lang buiten en – eindelijk – om 13.30 uur gaan dan de deuren open en komt de file met kinderen de zaal in. Dat gaat onder strikte begeleiding want we kunnen ons niet permitteren dat ze door de zaal gaan lopen.

 
Als de zaal vol is ziet het er vanaf het podium zo uit, met 402 kinderen:
 
We hebben ook een DJ-team georganiseerd en die hebben zich ook in de hall geinstalleerd. Vanaf dat de kinderen binnen komen is er muziek wat ze ook bezighoudt. Het begint wel met kerstmuziek maar al snel veranderd dat in populaire muziek voor de jeugd. 
De DJ’s in actie:

 
Voor ons heel onverwacht was er door 3 groepen van kinderen een optreden georganiseerd. Ze hadden allemaal (stiekem) in de soupkitchen geoefend. De meisjes van de Primery school waren begonnen en de jongens van de highschool wilden niet achterblijven. Maar toen wilden de meisjes van de highschool ook wel. Het was voor de andere kinderen en voor ons een grote verassing, maar we zijn er wel blij mee; het is goed dat vooral de grotere kinderen eigen initiatief gaan tonen.
Het meisjesteam van de highschool:
 
Na het eerste optreden werd begonnen met de hoofdmaaltijd. Alle kinderen in een rij naar de uitgiftebar en met hun eten weer terug naar hun eigen plaats. Het verliep zoals we dat hadden bedacht. Intussen kwam de muziek goed van pas, hoewel, het was toch al een aardig rumoer van al die kinderen en de muziek er nog bovenuit.
Eén van de kinderen, onderweg:

 
U kunt zich wel voorstellen dat wanneer het laatste kind aan de maaltijd begint, de eerste alles al lang op heeft, dus kwam intussen het jongensteam op het toneel:

 
 
Overzicht van een deel van de hall:
 
 
 
Het meisjesteam van de Primary gaf een voorstelling waarbij ze zelf zongen, klapten en dansten:
 
 
Het waren alle drie heel verrassende optredens en dat gaf ook weer een bijzonder tintje aan het hele gebeuren. Daarna kwam de tweede ronde, het dessert.
Al met al was het wat tijd betreft wel volledig uit de hand gelopen en toen de kinderen aan het eind als afscheid allemaal nog een cadeautje kregen waren ze niet meer te houden. Het werd voor ons een organisatorische chaos maar voor de kinderen was het veel belangrijker dat ze ook nog een cadeau kregen.
Met alle vrijwilligers de communityhall weer opgeruimd en aan het eind van de dag waren wij allemaal erg moe maar de kinderen waren voldaan en blij. Geslaagd dus !!
Ook willen wij hier nogmaals al onze vrijwilligers heel hartelijk danken. Zonder jullie fysieke hulp is zo een kerstfeest niet te organiseren. Veel dank !!
Het educatiedeel van ons project:
Het lijkt er misschien op dat we alleen druk met het kerstfeest waren maar dat is niet zo. Op alle dagen waren we ook bezig met het schoolgedeelte. Van alle kinderen moesten we de eindrapporten verzamelen en ook de resultaten vastleggen en beoordelen. Dat resulteerde in een aantal pittige gesprekken die we met de kinderen en/of hun ouder(s) hebben gevoerd. Van onze 60 kinderen zijn er eind 2012 vijf blijven zitten. Dat leverde waar nodig gesprekken op over hun eventuele inzet, hun “spijbelen”, hun bezoek aan onze huiswerkklas, de betrokkenheid van de ouders, enz. Ze krijgen alle vijf nog een (laatste) kans op succes in 2013.Twee van de kinderen zijn geslaagd voor hun eindexamen highschool; die verlaten dus ons programma op de door ons gewenste manier.Twee meisjes  (van 15 jaar) raakten zwanger en hebben intussen een baby; zij willen niet meer naar school. Van 6 kinderen hebben we helaas afscheid genomen; ze tonen geen enkele inzet meer, gingen niet meer naar hun school, enz. Er zal nog veel moeten veranderen aan de mentaliteit en de inzet. Maar ook de betrokkenheid van de ouders (of beter gezegd: de niet-betrokkenheid) is vaak een probleem. Men heeft vaak ook weinig uitzicht op een betere toekomst waardoor men ongeinteresseerd raakt. We hebben een klein aantal “nieuwe” kinderen geselecteerd waardoor we nu 54 kinderen in het scholingsprogramma hebben. 
Kinderkleding:
We hebben zelf weer 20 kilo aan babykleertjes en zomerkleding mee kunnen nemen en uitgedeeld. Vooral de babykleertjes eerst gesorteerd op leeftijd en jongen/meisje en daarna gericht aan hiervoor uitgekozen moeders gegeven. Ze zijn er echt heel blij mee. Veel dank aan alle gevers !!
Binnenkort sturen wij u informatie deel 2 van ons laatste bezoek waarin we ook verder ingaan op het educatiedeel van ons project.
Mocht u intussen vragen hebben over het project: aarzel niet om ons te vragen, te emailen of te bellen. Wij informeren u graag.
Vriendelijke groeten,
Namens de Stichting Children’s Foodure,
Henk en Leny Schaap,
tel: 035 - 52 65 076.
 

Geen opmerkingen: