zondag 26 februari 2012

Januari 2012

24 februari 2012.
Beste sponsors, vrienden en belangstellenden,

Zoals we jullie in onze vorige info al vertelden zijn wij de maanden december 2011 en januari 2012 weer in Sir Lowry’s Pass Village geweest. We hebben al verteld over het kerstfeest met de kinderen en over de selectie van nieuwe sponsor-kinderen. Nu willen we graag verslag doen van onze bezigheden in januari.

Schoolbezoeken en –benodigdheden

De scholieren op de highschool moeten ieder schooljaar opnieuw worden ingeschreven en de scholieren die voor het eerste jaar gaan (graad 8) moeten worden geregistreerd. Dus gingen we met 7 nieuwe eerste-klassers naar de highschool om aan te schuiven in een wachtrij van wel 100 stoeltjes. Steeds als er één leerling tegelijk werd ingeschreven moesten de andere 99 een stoeltje opschuiven. Wel een komisch gebeuren maar erg tijdrovend. Voor de eerste inschrijving moet ook een contante aanbetaling van het schoolgeld worden gedaan.

Of je nooit aan de beurt komt

We hebben nu 30 kinderen op de highschool, dus ook de andere 23 moesten, per klas, weer worden ingeschreven. Maar wel in de klas waar ze vorig jaar zaten, dus dat ging compleet mis. Het koste ons twee halve dagen maar uiteindelijk hebben ze allemaal een plek.

Het is zover; inschrijven en betalen

Voor de basisschool gaat dit gelukkig veel gemakkelijker. Wij hebben de plaatselijke Primary bezocht en in overleg met de administratie werden de kinderen vanaf onze eigen lijsten geregistreerd en konden we het schoolgeld per bank overmaken. Dat viel dus gelukkig erg mee.
Omdat het nieuwe schooljaar alweer op 11 januari 2012 begon hadden we niet veel tijd om alles te organiseren.

De volgende uitdaging was om voor alle 60 kinderen kleding te kopen en ook alle schoolbenodigdheden. Die krijgen ze niet van de school dus kopen we alle schriften, pennen, potloden, liniaal, een schooltas, broodtrommeltje, enz. enz. voor de kinderen. Dat is natuurlijk per school en per klas verschillend zodat we er ook 60 specifieke pakketten (in de schooltas) voor moesten samenstellen.
De kleding, de schoenen en de eventuele uniformen zijn natuurlijk ook per kind verschillend. Vooraf hadden we de ouders gevraagd op te geven wat de verschillende kleding- en schoenmaten van hun kinderen zijn zodat we die tegelijk bij één winkel konden kopen. Dat ging grandioos mis. Verschillende ouders weten kennelijk de kledingmaten van hun kinderen niet en het bedienend personeel van de winkel weet vaak niet het verschil tussen meisjes- en jongenskleding. Ook hier weer 60 pakketten van gemaakt en alle kinderen bij elkaar geroepen in de soupkitchen om alles uit te delen. Uiteraard was er toch nog het een en ander niet goed dus ging de “operatie ruilen” van start. Het heeft dit jaar meer dan een week hele dagen hard werken gevergd, maar uiteindelijk konden alle kinderen weer netjes gekleed en met hun benodigde schoolspullen op tijd naar school en dat geeft weer veel voldoening.

Voor de huiswerkklas hebben we met onze part-time lerares (Sylvia) gesprekken gehad over de huisvesting en ook over de aanwezigheid en het stimuleren van de kinderen. We hebben ook weer de nodige hulpmaterialen kunnen kopen. Bij ons volgende bezoek kunnen we bezien hoe het nu verloopt.

De “pretdag” (schoolreisje)

Zolang het binnen de begroting van de stichting als extra uitgaaf mogelijk is houden we ieder jaar een pretdag. We organiseren dan een uitstapje met ’s-morgens een educatief karakter en daarna een lunch en plezier. Dit jaar zijn we op zaterdag 14 januari naar een natuurreservaat voor pinguins geweest in Betties Bay. Betties Bay is ongeveer 45 autominuten rijden vanaf de soupkitchen en we hebben voor onze 60 kinderen plus 8 begeleiders 4 minibusjes gehuurd. Samen met Leny in onze eigen auto voorop was het een feestelijke uittocht vanaf de soupkitchen. (en in de namiddag ook weer een vrolijke intocht). In een aanhangwagen hadden we 80 zakjes chips, 200 pakjes limonade, 180 zelf bereide hamburgers, 80 appels, 25 liter water en een grote verbandtrommel (die we gelukkig niet nodig hadden). Bij de pinguins splitste de groep zich in tweeen naar leeftijd en kregen we een rondleiding en deskundige uitleg over de pinguins van professionele natuurgidsen. Er zijn heel veel pinguins in het natuurreservaat en het was een boeiende uitleg.

Uitleg over de pinguins

Na de educatie dan ook de pret. Op een wat verderop gelegen picknickplaats hebben we gegeten
en konden de kleinere kinderen zich in een speeltuintje vermaken. Voor de groteren hebben we een volleybalspel gekocht en ter plekke opgesteld. Er was die dag tijd ook een vriend bij ons te logeren die meteen de hele dag met plezier heeft meegeholpen. Samen zijn we een volleybalspel begonnen en binnen een mum van tijd waren we aan het volleyballen met aan iedere kant van het net wel 12 spelers. Dolle pret en blijde gezichten.

Dit was nieuw: volleybal

Tijdens een pauze met limonade hebben we vijf kinderen die vorig jaar op school het best presteerden naar voren gehaald en gehuldigd met een cadeautje. Het waren (toevallig ?) allemaal meisjes dus hebben we de jongens uitgedaagd daar verandering in te brengen.

Weer terug in de Village


Na een paar uur vertier hebben we de busjes weer opgezocht en waren we om ca. 16.00 uur weer terug bij de soupkitchen. Het was een erg geslaagde dag.


De soupkitchen


Natuurlijk zijn we los van de bijzondere activiteiten ook druk geweest aan het gebeuren in de soupkitchen. Boodschappen doen, klein onderhoud regelen, aandacht voor de hulpen en zelf helpen bij het eten scheppen en uitdelen. Met een lokale pharmacie hebben we besproken welke vitaminus de kinderen echt nodig hebben en met welke frequentie. Het uitgangspunt is nu dat we dagelijks 250 dosis van 5 ml vitamines aan de kinderen verstrekken, het hele jaar door. Met de pharmacie is een regeling gemaakt voor de levering en de prijs hiervan gedurende het jaar.

We hebben dit bezoek ook een heleboel kinderkleding kunnen meenemen naar de soupkitchen. Daags voor ons kerstfeest waren er in de village een aantal huisjes afgebrand. De bewoners hadden echt helemaal niets meer dan wat ze aan hadden. We hebben een deel van de kleding die wij mee hadden daar ter plekke uitgedeeld. De rest hebben we aan Pearl gegeven; zij kent de meest schrijnende nood in de village en zorgt dat het goed terchtkomt.
Natuurlijk veel dank aan alle gevers !!

Wij vertrouwen erop dat wij u een plezier doen met de informatie. We willen graag iedereen op de hoogte houden van alle ontwikkelingen van ons project zodat iedereen ook weet wat we met zijn/haar steun doen.

Tot zover ook iedereen weer hartelijk bedankt voor de ondersteuning; zowel als fysieke hulp, voor de kinderkleding, voor de financiele hulp en voor de morele steun.

December 2011

Huizen, 17 februari 2012.

Beste sponsors, vrienden en belangstellenden,
We zijn de maanden december 2011 en januari 2012 weer in Sir Lowry’s Pass Village
geweest. In deze periode van het jaar is het de tijd voor het school-gedeelte van ons project. Er is veel werk gedaan en er is veel te vertellen, maar om niet al te lange informatie rond te
sturen hebben we het deze keer in tweëen geknipt. Graag informeren we jullie nu over de maand december en binnenkort over de maand januari.

Kerstfeest:
Kort na onze aankomst zijn we begonnen met de voorbereidingen van het kerstfeest voor de kinderen. We verwachtten ca. 350 kinderen en die kwamen er ook. Eerst de huisvesting hiervoor. Dit jaar moesten we naar de “blauwe hal” omdat de communityhall niet beschikbaar was. De Blauwe hal is echter veel kleiner en geschikt voor 200 kinderen. We hebben het hele programma dus twee keer achter elkaar gedaan. De inkopen voor het kerstmenu waren 400 keer kip (pootjies en vlaerkies) met bonen en een kleine salade; verder nog 400 pakjes limonade, 400 porties yoghurt en hoeveelheden snoep waar weer 400 zakjes van werden gemaakt. De dag en nacht voor het kerstfeest werd in de soupkitchen nog gebraden en alles verder gereedgemaakt en op de dag zelf werd alles naar de hal gebracht. Bij de hal verdrongen zich toen al honderden kinderen.

Gedrang bij de ingang

De blauwe hal is een kale hal en moest nog worden schoongemaakt en versierd met een kerstboom en dergelijke. Er waren ook geen stoelen maar de community heeft met vrachtauto’s 200 stoelen aangeleverd. Er waren ook 350 heel mooie cadeau’s verzorgd die ook dit jaar weer door de Kids2kids-organisatie uit Kaapstad ter beschikking zijn gesteld. Het kerstfeest werd ook opgevrolijkt door een heuse DJ, met laserlichten en zelfs een rookmachine.

Als we de kinderen (15 tegelijk) binnenlaten en naar hun plaatsen begeleiden is de DJ al volop bezig met licht en kerst-CD’s. Heel gezellig, maar dan valt plotseling alle licht en geluid uit; de elektriciteit van de blauwe hal is op ! Snel nieuwe muntjes gaan kopen en 10 minuten later draait alles weer. In de loop van de middag gaat de kerstmuziek stilaan over in andersoortige muziek en de meeste kinderen kunnen hier niet meer bij blijven zitten. Het wordt nu een echt gezellige boel.

Het vereist wel een strakke organisatie om 350 kinderen te ontvangen en te verzorgen; we waren dit jaar dan ook met 15 personen bezig. Om te voorkomen dat kinderen (per ongeluk ?) twee keer aan een ronde meedoen kregen ze allemaal voor iedere ronde een nagel gelakt. Dus voor de maaltijd, voor het toetje en voor het cadeau. Had je al één, twee of drie gelakte nagels, dan moest je terug. Ook voor het tweede programma van de middag konden we zo de kinderen zonder nagellak selecteren.

Nagellakken


Als de hal vol is en alle kinderen op hun stoeltjes zitten, opent Pearl het kerstfeest. Pearl legt de kinderen uit wat het kerstfeest betekent en vraagt ook reacties van de kinderen. Daarna gaat de keuken open en krijgen alle kinderen de hoofdmaaltijd en drinken.

Smullen van de kip

Als de laatste kinderen nog aan hun kip bezig zijn kunnen de eerste rijen weer opgaan voor het toetje, de yoghurt. Ook dat was een schot in de roos, iedereen smulde ervan.

Yoghurt als toetje


Na het toetje kregen de kinderen allemaal een mooi cadeautje in een shoe-box en bij de uitgang nog een zakje snoep. De shoe-boxes waren ingedeeld naar jongens en meisjes en naar leeftijdsgroepen. Voor het podium werden de kinderen gesplitst naar jongen/meisje en op leeftijd en zo naar het podium gedirigeerd waar ze dan van een paar medewerkers van een cadeau werden voorzien. Verder tot aan de snoepkraam ging het ook nog wel maar daarna moesten we ze toch met zachte drang naar de uitgang brengen. Er stonden nog ca. 150 kinderen buiten te
wachten voor de tweede shift.

En blij met een cadeau

Ook de tweede ronde verliep goed waarna we met alle plaatselijke vrijwilligers ook de hal weer hebben schoongemaakt en ontruimd.

Alle kinderen gingen met blije gezichten en opgetogen naar huis; het was erg leuk, heerlijk gegeten en een mooi cadeautje. Het was een geslaagd evenement!
Aan het eind van een aantal lange en vermoeiende dagen konden we er gelukkig allemaal heel tevreden op terugzien.

Zonder alle physieke hulp van de vrijwilligers en zonder de financiele ondersteuning
van alle sponsors was dit niet mogelijk geweest. Heel veel dank !!

Toelaten kinderen voor sponsoring
In december hebben we ook van alle kinderen de schoolresultaten bezien. Voor een aantal kinderen gaven de resultaten aanleiding tot een gesprek met het kind en soms ook met de ouder. Drie kinderen zijn geslaagd voor de highschool en verlaten dus ons programma en van weer 4 hebben we gedwongen afscheid moeten nemen. Ze gingen helemaal niet meer naar school en/of kwamen gewoon niet meer opdagen. Jammer, maar de overige 45 gaan door en dat is best reden tot tevredenheid. We hebben momenteel plaats voor totaal 60 kinderen in ons sponsorprogramma dus hebben we 15 nieuwe kinderen kunnen selecteren om vanaf 2012 mee te doen. Voor deze kinderen en hun ouder(s) hebben we samen met Pearl in de village een bijeenkomst gehouden en ze uitgelegd wat ze kunnen tegemoetzien maar ook dat wij daartegenover hun inzet verlangen. Niet alleen naar school gaan en daar je best doen maar ook het bezoeken van de huiswerkklas valt daaronder, voor allemaal. Het was een goede bijeenkomst en iedereen is van goede wil.
Met de schoolrapporten van april 2012 kunnen we zien hoe een en ander uitwerkt.

Binnenkort doen we verder verslag van onze activiteiten in januari 2012.

U allemaal nogmaals hartelijk dank voor uw ondersteuning. Het klinkt wel als een chiché maar zonder uw hulp zou dit alles niet mogelijk zijn.